در عصر جدید به دلیل توجه و تمرکز بیشتر روی مالیات ازطرف دولت، طبیعتا نیاز به یک وکیل مالیاتی مجرب در مودیان مالیات بیشتر گردیده است.مؤدیان مالیاتی، اعم از حقیقی و حقوقی گاهی با مشکلات مالیاتی مواجه می شوند. و همیشه در ادارات مربوط به این مسائل، میبینیم که عدهای اعتراض دارند که مالیات هایی که به آنها خورده بیش از حد معمول است. ولی چون خودشان آشنا با قوانین و امور اداری این مسائل نیستند، نمی توانند مشکل خود را حل کنند. وکیل مالیاتی شخصی است که وظیفه کمک کردن به این اشخاص را دارد.
ابلاغ
به طور کلی اوراق مالیاتی باید به شخص مؤدی ابلاغ و در نسخه دوم رسید گرفته شود. اگر در هنگام ابلاغ خود مؤدی در دسترس نباشد، اوراق مالیاتی باید در محل سکونت یا در محل کار او به یکی از بستگان یا مستخدمین یا همکاران او ابلاغ گردد البته شرط این کار این است که به نظر سن ظاهري این اشخاص براي تمییز اهمیت اوراق مورد ابلاغ کافی بوده و بین مؤدی و شخصی که اوراق را دریافت میکند تعارض منفعت نباشد. و حدالمقدور بین آنها خصومتی نباشد.
هر گاه مؤدی یا در صورت عدم حضور وي بستگان یا مستخدمین یا همکاران او از گرفتن برگهها خودداری کنند و یا در صورتی که هیچ یک از اشخاص مذکور در محل نباشند مأمور ابلاغ باید امتناع آنان از گرفتن اوراق یا عدم حضور اشخاص فوق را در محل در هر دو نسخه قید نموده و نسخه اول اوراق را به درب محل سکونت یا محل کار مؤدی الصاق نماید. اوراق مالیاتی که به ترتیب فوق ابلاغ شده، قانونی تلقی و تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ به مؤدی محسوب می شود.
تعریف مالیات
هزینهای که اشخاص حقیقی و حقوقی به خاطر تعدیل اقتصاد کشور از درآمدهای خود میدهند. که این هزینه در اشخاص مختلف بر حسب درآمد آنها مختلف است.به عبارتی دیگر میتوان گفت تعریف کلی مالیات به هزینهای گفته میشود که آحاد مردم در قبال خدماتی که دولت برای کسب درآمد اقتصادی آنها فراهم کرده را می پردازند.
انواع مالیاتها در ایران:
- مالیاتهای مستقیم: در تعریف این نوع مالیات این چنین گفته شده است: « مالیاتی که به دارائیها و درآمدهای خالص افراد تعلق می گیرد.» که طبیعتاً به دو قسم تقسیم میشود:
- مالیات بر دارائی: که سه قسمت دارد: مالیات سالانه املاك، مالیات مستغلات مسکونی خالی و مالیات بر اراضی بایر.
- مالیات بر درآمد: که این نوع مالیات خود از چند بخش تشکیل می شود: مالیات بر درآمد از املاک، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات درآمد اتفاقی، مالیات بر جمع درآمد ناشی از منابع مختلف.
- مالیاتهای غیرمستقیم: در تعریف این نوع مالیات این چنین گفته شده است: « مالیاتهایی که پرداخت کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیتهای اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آنها بسیار زیاد باشد.» همانطور که از تعریف پیداست این مالیات مربوط به نهادها میشود و نمیتوان برایش تقسیم بندی خاصی قائل شد.
برگ تشخیص مالیات
برگهای که در آن سازمان امور مالیات برآورد و نتیجه تحقیقات خود را نسبت به مقدار مالیاتی که اشخاص باید بپردازند ارائه میدهد. پس از رسیدگی از سمت مسئولان نهاد سه نوع برگ تشخیص صادر میگردد:
1: برگ تشخیص مالیات عملکرد
2 : برگ تشخیص مالیات حقوق
3 : برگ تشخیص مالیات تکلیفی
اظهار نامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی چه به صورت خود اظهاری باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مؤدیان قرار دهد (گویا تا سال ۱۴۰۳ هجری شمسی اتفاق افتد)، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم میکنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیندها تحت سامانه متمرکز انجام میشود.
مؤدی مالیاتی
به کسی گفته میشود که به خاطر درآمد یا دارایی که دارد منفعتی را کسب کرده و در نتیجه آن، وظیفه پرداخت مالیات را بر عهده دارد.
وکیل مالیاتی
تا به حال هرچه گفته شد مقدمه ای بود تا آشنایی اجمالی با اصل بحث به وجود بیاید. از اینجا به بعد وارد موضوع اصلی مقاله یعنی همان وکیل مالیاتی می شویم.
وکیل مالیاتی کیست؟
وکیل مالیاتی به یک فردی می گویند که متخصص، تحصیل کرده و در حوزههای مالی و حسابداری با تجربه است که این شخص علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی دارد و تجربه اداره پروندههای مالیاتی در مراجع قضایی را نیز در سوابق کاری خود دارد.
وکیل مالیاتی، سعی میکند با رصد مصارف مالی و هزینهها و تعریف میزان هزینههای مختلف در یک شرکت، میزان سود آن را به حداکثر رسانده و هزینهها را به پایین ترین سطح ممکن کاهش دهد. از منظر حقوقی نیز، یک وکیل مالی باید به روشی عمل کند که سود شرکت، در مدت کوتاهی به حداکثر رسیده و ثروت سهامداران نیز در دراز مدت، به بیشینه حالت خود، ارتقاء یابد. البته از نظر حقوقی، انتخاب این شخص بسیار اهمیت دارد و انتخاب او، به سادگی استخدام یک حسابدار نیست.
چرا به وکیل مالیاتی ، مشاور مالیاتی گفته می شود؟
یک مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، به لحاظ حقوقی دارای درجه وکالت نیست، اما در پروندههای مالیاتی با گرفتن وکالتنامه از سوی شرکت، مأمور رسیدگی و دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت در مراجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی میشود. وکیل مالیاتی به قوانین، مقررات، بخشنامهها و آییننامههای مالیاتی تسلط داشته و با اشراف بر استانداردهای مالی تعیینشده از سوی سازمان حسابرسی، به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت میپردازد. با توجه به کار انجام شده از سوی مشاور مالیاتی در پروسههای دادرسی مالیاتی و روند حقوقی آن، به مشاور مالیاتی وکیل مالیاتی نیز اطلاق میشود.
وظایف وکیل مالیاتی
یک وکیل مالیاتی با شناختی که از قوانین، بخشنامهها و آیین نامههای مالیاتی دارد، میتواند یک سازمان را در پرداخت مالیات کمتر یاری کند. بنابراین وظایف وکیل مالیاتی از این قرار است:وکیل مالیاتی مسئول نظارت بر مسائل مالی شرکت است. به این خاطر که، از قانونی بودن آن ها کسب اطمینان نماید. از منظر حقوق، ارزش این مسئولیت قابل چشم پوشی نیست.مسئولیت نظارت بر کارکنانی که وظیفه دارند گزارشات مالی را عرضه دهند نیز، بر عهده وکیل مالیات شرکت است.وکیل مالیات به مدیران عالی شرکت کمک می کند تا تصمیمات درست اتخاذ کنند.
اولین وظیفه وکیل مالیاتی:
پشتیبانی مالیاتی:
وکیل مالیاتی در ابتدای کار موکل خود را (چه حقیقی چه حقوقی) با کار آشنا می کند و برخی کلیات درمورد این مسائل به موکل خود ارائه می دهد. سپس صورتهای مالیاتی را به صورت شفاف در می آورند و بر اساس آنها تعیین می کنند که حداقلیترین مالیاتی که می توانند بدهند چقدر است و معافیت هایی که ممکن است به مالیات آنها بخورد چیست ومسائلی از این قبیل را بررسی میکنند.
دومین وظیفه وکیل مالیاتی:
دادرسی مالیاتی:
در دست گرفتن پرونده مالیاتی یک مجموعه در اداره مالیات و حل مشکلات آن در هیئتهای حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به پروندههای مالیاتی کار بعدی وکیل مالیاتی است. پر کردن فرم اظهار نامه و ارسال آن به اداره مالیات کار هر ساله صاحبان مشاغل می باشد.
اما در برخی موارد مأمور مالیات اظهارات صاحب مشاغل را رد میکند و بر اساس بررسیهای خود اظهارنامه مالیاتی برای آن شخص مینویسد. در اینجا وکیل مالیاتی وظیفه دارد که از حقوق موکل خود دفاع کند و اگر حقیقت آن چیزی است که موکلش ادعا کرده است، آن را اثبات کند تا شخص مالیات اضافی نپردازد.
یک وکیل مالیاتی با تجربه و موفق، به مدیران ارشد شرکت در زمینه افزایش سود مشاوره می دهد.صیانت از مسیر مالی درست شرکت از جمله کارهایی است که یک وکیل مالیات با تجربه انجام می دهد.یک وکیل مالیات از منظر حقوقی به تهیه صورت ها و گزارشات مالی می پردازد. این صورت های مالی برای ارسال به مراکز قانونی و مدیران ارشد شرکت تهیه میشوند.
ویژگی های وکیل مالیاتی:
وقتی شخصی به عنوان وکیل مالیات، وارد یک واحد تجاری می شود، باید بتواند به صاحبان آن واحد، نحوه شروع کردن یک فعالیت مالی را نشان دهد. یعنی به آنها راه کارهایی بدهد که در کار تجاری خود دچار ضرر و زیان نشوند. جلوگیری از زیان از منظر حقوقی بسیار اهمیت دارد.
یک وکیل مالیات، نحوه انجام یک بازاریابی را متناسب با نیاز شرکت، به مدیرعامل آن ارائه میکند. گاهی مدیران شرکت، به نوعی بازاریابی و تبلیغات، روی میآورند که متناسب با روال شرکت نیست. به همین خاطر هدایت مسیر این بازاریابی از جمله تواناییهایی یک وکیل مالیات مناسب است.
این موضوع را می توان در حیطه حقوقی نیز پیگیری کرد.یک وکیل مالیاتی با تجربه باید اطلاعات حقوقی کافی داشته باشد تا بتواند مطالبات شرکت را به سرانجام برساند.روابط عمومی بالا میتواند یکی دیگر از تواناییهای یک وکیل مالی موفق باشد. این روابط عمومی برای شروع مذاکره با مشتریان جدید بسیار مورد نیاز است.
چگونه می توان یک وکیل مالیاتی استخدام کرد؟
حالا که به سؤال مشاور مالیاتی کیست پاسخ دادیم، نوبت آن است که به این سؤال پاسخ دهیم که یک مشاور مالیاتی را چگونه میتوان به خدمت گرفت. نحوه به خدمت گرفتن وکیل مالیاتی، بستگی به نحوه فعالیت کسبوکار شما و میزان نیاز شما به مشاوره مالیاتی است. برخی از شرکتها اقدام به استخدام تیمی از وکلای مالیاتی میکنند تا بهصورت تماموقت صورتهای مالی آنها را زیر نظر داشته و ضمن جلوگیری از بروز مسائل احتمالی در آینده، در هرلحظه آماده حل مشکلات پیشآمده باشند.
برخی دیگر از شرکتها نیز که در اشل کوچکتر فعالیت میکنند یک نفر را بهعنوان مشاور مالیاتی در شرکت خود بهصورت تماموقت استخدام میکنند. این راهحل شاید در نگاه اول درست و منطقی به نظر برسد، اما در عمل فرد یا افراد استخدام شده تنها قادر به حل برخی از مشکلات خواهند بود و مجموعه همچنان دچار مشکل خواهد شد. دلیل این مسئله این است که مشاوران و وکلای مالیاتی باتجربه و کارکشته، به دلیل اعتباری که دارند، بههیچعنوان بهصورت تماموقت به استخدام یک شرکت درنمیآیند. پس چه باید کرد؟
شیوه های بهره مندی از وکلای مالیاتی
در حال حاضر در مشاغل مختلف شیوه های مختلفی را برای بهره مندی از این مقوله استفاده می کنند که برخی از آنها بدین صورت است:
- بهره گیری از مشاوره مالیاتی مستمر: در این مورد آن متخصص یا وکیل پس از آشنایی با شرکت شما فقط به شما مشاوره می دهد و در مشکلات شما را راهنمایی می کند
- بهره گیری فقط در مورد حل یک پرونده: گاهی ممکن است شما به این نتیجه رسیده باشید که شرکتتان به وکیل مالیاتی نیاز ندارد و در آن صورت شما فقط در موراد خاصی ممکن است به وکیل مالیاتی رجوع کنید.
- بهره گیری از مشاور مالیاتی جهت ثبت کلیه قراردادها و صورتهای مالی: در این شیوه، وکیل مالیاتی، وظیفه ثبت و نظارت کامل بر کلیه قراردادها و صورتهای مالی و بیمهای را بر عهده دارد. وکیل مالیاتی وظیفه دارد یا با حضور در محل شرکت شما در مواقع لازم و یا به صورت مکاتبهای، تمامی مسائل مالی شرکت را زیر نظر بگیرد تا از بروز هرگونه مشکل مالیاتی احتمالی جلوگیری کرده و حتی با راهکارهای خود باعث صرفه جویی در منابع مالی شرکت شما شود.
تفاوت حساب دار با وکیل مالیاتی چیست؟
از دید حقوقی، یک حسابدار تنها نگهبانصورتهای مالی بوده و فعالیتهای روتینی انجام می دهد. او میزان درآمدها، هزینهها و مصارف یک شرکت را ثبت کرده و به مسائلی از جمله مالیات و حقوق کارکنان می پردازد؛ اما مسئول اصلاح هزینهها و انحراف روند مصرف درآمدها نیست. اما یک وکیل مالی کاری فراتر از اینها انجام می دهد.
گرچه این فعالیتهای مالی را یک حسابدار نیز انجام می دهد، اما وکیل مالی مسئولیت دارد سلامت مالی شرکت را نیز تضمین کند. او باید در زمان مناسب تصمیمات درست بگیرد و به مدیریت شرکت عرضه دهد. به همین خاطر از نظر حقوقی، یک وکیل مالی وظایف سنگین تری نسبت به یک حسابدار صرف دارد.
اخلاق در وکالت مالیاتی :
در آخر لازم به ذکر است که وکیل مالیاتی کلاه بردار و علیه دولت نیست بلکه وکلای مالیاتی به دنبال تعدیل مالیاتی هستند که بر مؤدی لازم شده و این کار کلاه برداری نیست و نشان دادن حقیقت است. در مجموع، مهمترین عامل در انتخاب يك وكيل، فارغ از مسائل فني و حقوقي، خصوصيات اخلاقي و حسن شهرت و اعتمادي است كه اشخاص مختلف به وكيل دارند و به اين عامل مهم همواره بايد توجه داشت. و وکیل در واقع مرد قانون بین دولت و شرکت های تجاری است.
برای تکمیل مقصود خود تمسک میجویم به سوگند نامه فارغ التحصیلان وکالت در دانشگاه:
«در اين موقع که می خواهم به شغل شريف وکالت نائل شوم به خداوند قادر متعال قسم ياد می کنم که هميشه قوانين و نظامات را محترم شمرده، و جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته، و بر خلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهاری ننمايم و نسبت به اشخاص و مقامات قضائی و اداری و همکاران و اصحاب دعوی و ساير اشخاص رعايت احترام را نموده،
و از اعمال نظريات سياسی و خصوصی و کينه توزی و انتقام جوئی احتراز نموده و در امورشخصی و کارهايی که از طرف اشخاص انجام می دهم راستی و درستی را رويه خود قرارداده و مدافع از حق باشم. و شرافت من وثيقه اين قسم است که ياد کرده و ذيل قسم نامه را امضاء می نمايم.»
چگونه از یک مشاور مالیاتی در کسب و کار خود استفاده کنیم؟
اگرمیخواهید از خدمات مشاوره مالیاتی و دادرسی مالیاتی از رادین حساب استفاده کنید، این موضوع به چند شکل مختلف انجام میشود:
بهرهگیری از مشاور مالیاتی جهت ثبت کلیه قراردادها و صورتهای مالی:
در این روش، مشاور مالیاتی رادین حساب ، وظیفه ثبت و نظارت کامل بر کلیه قراردادها و صورتهای مالی و بیمهای را بر عهده دارد. مشاور مالیاتی رادین حساب وظیفه دارد یا با حضور در محل شرکت شما در مواقع لازم و یا بهصورت مکاتبهای، تمامی مسائل مالی شرکت را زیر نظر بگیرد تا از بروز هرگونه مشکل مالیاتی احتمالی جلوگیری کرده و حتی با راهکارهای خود باعث صرفهجویی در منابع مالی شرکت شما شود.
بهرهگیری از مشاوره مالیاتی مستمر جهت پشتیبانی مالیاتی
در این روش با قراردادی که شرکت شما با رادین حساب جهت انجام مشاوره مالیاتی منعقد میکند، کارشناس مالیاتی رادین حساب در ساعات مقرر تعیینشده در شرکت حضور میابد و ضمن پاسخگویی به سؤالات مالیاتی و ارائه مشاوره مالیاتی، به بررسی و نظارت بر اسناد و صورتهای مالی میپردازد. نحوه انجام کار و میزان وظایف مشاور مالیاتی در این شیوه، به نحوه قرارداد فیمابین شرکت شما و رادین حساب بستگی دارد.
بهرهگیری از وکیل مالیاتی جهت حل موردی یک پرونده مالیاتی
در این روش درصورتیکه پرونده مالیاتی شما در اداره مالیات دچار مشکل شده باشد، با مراجعه و بستن قرارداد با وکلای مالیاتی رادین حساب، وظیفه رسیدگی به پرونده و رفع نواقص آن بر عهده مشاور مالیاتی رادین حساب قرار میگیرد. طبیعی است که قرارداد شما تنها مربوط به یک پرونده مالیاتی مشخص است و پس از بسته شدن پرونده قرارداد شما نیز با رادین حساب به پایان میرسد.
تعریف دارایی:
به هر منبعی (اعم از خانه، کارخانه، کارگاه، مغازه و...) که دارای ارزش اقتصادی باشد و در زمان حال و یا آینده بتوان از آن منفعت اقتصادی کسب کرد دارایی گفته می شود.
دارایی و بُعد اجتماعی آن
به صورت کلی در بازارهای بینالمللی و داخلی بر روی هر دارایی که قابلیت پسانداز شدن داشته باشد سرمایهگذاری زیادی میشود. مثلاً در بازارهای امروزی معمولاً به مسکن توجه خاصی میشود زیرا مسکن در بین معاملات هم ضرر کمتری را در پی دارد و هم قابل پسانداز است.