مشاوره نرم افزار مودیان
دمو نرم افزار مودیان
جستجو

لزوم آموزش حسابداری بهای تمام شده

لزوم آموزش حسابداری بهای تمام شده

هزینه تمام شده ابزاری بسیار مهم در دسترس مدیریت است تا مدیران بتوانند هزینه واقعی محصولات را محاسبه کرده و کنترل خود را بر هزینه های مواد، هزینه های کارگری و سایر هزینه های تولید اعمال کنند. در ابتدا باید بدانیم که حسابداری بهای تمام شده چیست و چه کاربردی دارد. در جواب باید گفت که حسابداری بهای تمام شده یکی از گرایش های تخصصی حسابداری است و وظیفه جمع آوری اطلاعات در مورد عناصر بهای تمام شده، محاسبه هزینه واقعی محصولات و خدمات را دارد.

این روشها برای كاهش هزینه تولید با تجزیه و تحلیل گزارشها و بررسی روش های تولید توصیف می شوند. یک مدیر مجتمع صنعتی برای تصمیم گیری در مورد افزایش تولید یا تصمیم گیری دیگر و نحوه تصمیم گیری در صورت عدم دسترسی به گزارش های دقیق از بهای تمام شده، با مشکل روبرو می شود. این دانش می تواند نمای کلان بخش تولید را به خوبی به تصویر بکشد.

کاربرد حسابداری بهای تمام شده

در واقع می توان گفت که حسابداری بهای تمام شده هزینه واقعی همه چیز را در یک واحد تولیدی به واحد پایه تبدیل می کند (یعنی پول) و تمام فعالیت ها و مواد مصرفی را می توان با کمک این واحد اندازه گیری کرد.

آموزش حسابداری بهای تمام شده هم مانند سایر شاخه های حسابداری باید به صورت آکادمیک انجام شود. کاربردهای حسابداری بهای تمام شده شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و تهیه گزارش های مالی برای تعیین یا نگهداری سوابق دارایی ها، بدهی ها، سود و زیان، بدهی مالیاتی یا سایر فعالیت های مالی در داخل یک سازمان است.

مجموعه اقداماتی که این حسابدار باید انجام دهد به صورت زیر است:

  • توسعه، پیاده سازی، اصلاح و مستند سازی سیستم های ثبت و حسابداری
  • استفاده از فناوری رایانه رایج
  • گزارش در مورد امور مالی تأسیس به مدیریت
  • ایجاد جداول حساب ها و اختصاص ورودی ها به حساب های مناسب
  • تجزیه و تحلیل عملیات، روند، هزینه ها، درآمد، تعهدات مالی و تعهدات مربوط به درآمد و هزینه های آینده یا ارائه مشاوره
  • استفاده از نظرسنجی برای بررسی نیازهای حسابداری و توصیه، توسعه یا نگهداری راه حل برای مشکلات تجاری و مالی
  • تهیه، نگهداری، تجزیه و تحلیل بودجه، تهیه گزارش های دوره ای که هزینه های بودجه را با هزینه های واقعی مقایسه می کند.
  • تهیه فرم ها و کتابچه های راهنما برای پرسنل حسابداری و هدایت فعالیت های کاری آنها

حسابداری بهای تمام شده شامل چه مواردی می شود؟

در حسابداری کلمات مرتبط مفاهیم متفاوتی پیدا می کنند و باید بیشتر در مورد آن ها بدانیم.  بهای تمام شده، در واقع منافعی است که برای ارائه خدمات مناسب توسط موسسه از دست می روند. بهای تمام شده باید به صورت دقیق اندازه گیری شود. بهای تمام شده با توجه به دارایی ها محاسبه می شود.

محاسبه بهای تمام شده به صنایع برای پیشرفت روزافزون کمک می کند و در واقع نوعی آینده نگری به حساب می آید. اگر از بهای تمام شده منافعی حاصل شود، بهای تمام شده همان هزینه خواهد بود. صرف این منابع و وقوع بهای تمام شده برای کسب منفعت  در آینده می باشند. در آموزش حسابداری بهای تمام شده معمولا عناوین زیر هم مطرح هستند:

  • حسابرسی، بررسی و تلفیق صورتهای مالی
  • انطباق مالیات بر درآمد بین المللی
  • سطح فدرال، ایالتی و محلی
  • استراتژی های سود مالیاتی
  • مشاوره و برنامه ریزی مالیات بر درآمد
  • مطالعات اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه
  • مطالعات تفکیک هزینه
  • توسعه و تجزیه و تحلیل سیستم کنترل داخلی
  • طراحی و تحلیل سیستم هزینه یابی موجودی
  • پیش بینی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی

حسابداری بهای تمام شده شامل چه مواردی می شود؟

حسابدار بهای تمام شده چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

حسابدار بهای تمام شده قادر به انجام فعالیت های زیادی خواهد بود که این موضوع بازار کار فراوان این رشته را نمایان می کند. به همین دلیل آموزش حسابداری بهای تمام شده باید کاملا به روز باشد تا افراد را برای ورود به کار آماده کند.

  • محاسبه بدهی مالیاتی و تهیه اظهارنامه مالیاتی
  • کسب اطمینان از مطابقت اظهارنامه و الزامات دیگر آن
  • مدیریت در مورد مسائلی مانند استفاده از منابع، استراتژی های مالیاتی و مفروضات پیش بینی شده
  • خدمات ممیزی داخلی و خارجی برای افراد
  • در زمینه هایی مانند جبران خسارت، مزایای مراقبت های بهداشتی کارمندان، طراحی سیستم های حسابداری یا پردازش داده ها، یا برنامه های مالیاتی یا املاک
  • امکان پشتیبانی مالی در دعاوی
  • خدمت متولیان ورشکستگی یا ارزیابان مشاغل
  • تنظیم و صدور اسناد مختلف حسابداری مانند اسناد خرید، هزینه ها، قراردادها
  • محاسبه هزینه محصولات نهایی در پروژه های انجام شده در طول دوره با توجه به وضعیت اقلام تولیدی
  • مشاهده و مشارکت در تهیه و اجرای اسناد و رویه های مختلف حسابداری مورد نیاز
  • تهیه اسناد حسابداری و موارد گزارش مانند هزینه تمام شده
  • نظارت و مشارکت در تولید اسناد حسابداری صنعتی و گزارش هزینه های مربوط به تجزیه و تحلیل هزینه (صنعت)
  • تقسیم هزینه های تولید و هزینه استهلاک شده
  • همکاری در تهیه صورت های مالی

چرا باید بهای تمام شده کالا محاسبه شود؟

بهای تمام شده در واقع هزینه ای است که در وهله اول صرف مواد و تولید کالا خواهد شد. این هزینه شامل موارد دیگری هم می شود مثل حقوق نیروی انسانی و دستگاه های مختلف. البته در این بین باید توجه کرد که هزینه های عرضه و فروش این کالا به هیچ عنوان نباید در بین بهای تمام شده کالا جای بگیرند. برای محاسبه و ارزیابی بهای تمام شده باید محاسبه های دقیق تری صورت بگیرد.

حسابداری بهای تمام شده در واقع همان حسابداری صنعتی است که البته امروزه کاربردهای فراوانی دارد. مدیران شرکت های تولیدی به خوبی از افراد متخصص در این زمینه استقبال کرده و با آن ها همکاری می کنند. این نوع حسابداری به مدیریت و برنامه ریزی شرکت ها می پردازد و در نتیجه از ابزارهای زیادی استفاده می کنند.

این شاخه از حسابداری به مدیران کمک می کند که هزینه های مختلف شرکت اعم از تولید، حقوق کارکنان و سایر هزینه ها محاسبه شده و تصمیمات درستی در این زمینه گرفته شود. مدیرانی که از حسابدار مشاوره گرفته و یا کار مدیریت منابع مالی خود را به دست آن ها می سپارند، منافع بسیاری دریافت می کنند. حسابداران علاوه بر مدیریت مالی قادر خواهند بود تا افراد یا بخش هایی که کارایی لازم را ندارند، شناسایی کرده و به مدیر گزارش دهند. این کار تنها با محاسبه بهای تمام شده و بررسی امکان پذیر است.

حسابداری بهای تمام شده شامل چه آموزش هایی می شود؟

حسابداری بهای تمام شده مانند سایر انواع حسابداری با استفاده از فرمول های مختلف انجام می شود و برای آموزش حسابداری بهای تمام شده هم مفاهیم و هم فرمول ها نقش مهمی دارند. برای محاسبه بهای تمام شده در شرکت ها باید هزینه های مختلف در نظر گرفته شوند. در این بین بهای تمام شده باید در بین خدماتی که ارائه می شود، تقسیم شده و محاسبات دقیق تری صورت بگیرد.

حسابدار باید حساب فعالی در دفتر کار مدیر داشته باشد تا به طور کامل در جریان تمام هزینه و بخش های مختلف قرار بگیرد. بعد از آن بهای تمام شده هر بخش باید محاسبه شده و کاملا تحت نظارت مشاور قرار بگیرد. برای محاسبه بهای تمام شده روش های متفاوتی وجود دارند. مثلا در روشی ابتدا کل هزینه های بدهکار و پس از آن حساب در جریان محاسبه شده و پس از آن  بهای تمام شده محاسبه می شود.

بهای تمام شده کالا شامل چه مواردی می شود؟

بهای تمام شده معمولا در سه دسته قرار می گیرد که شامل دستمزد، مواد مصرفی برای تولید و هزینه های مضاعف تولید می شوند.  برخی از شرکت ها از نرم افزارهایی برای محاسبه بهای تمام شده استفاده می کنند. در واقع به هنگام آموزش حسابداران، یکی از مباحث استفاده از همین نرم افزارهای قابل استفاده برای محاسبات است. مواد اولیه شامل بخش های سازنده تولید هستند مثل واشر، نوار چسب و سایر اقلامی که در واقع مواد اولیه تولید کالاهای مختلف هستند. حسابداری بهای تمام شده در این بین باید با دقت تمام روش های قیمت گذاری کالا را اجرا کرده و پس از آن بهای تمام شده مواد اولیه را محاسبه کند.

حسابداری بهای تمام شده دستمزد و هزینه های مضاعف تولید

هزینه هایی که به صورت غیرمستقیم در جریان تولید صرف می شوند هم باید به دقت محاسبه شوند. این هزینه ها در واقع در بین هزینه های مواد اولیه دسته بندی نمی شوند و بنابراین در دسته جدایی قرار می گیرند. این هزینه ها شامل بیمه، مالیات و موارد دیگر می شوند. بعد از بررسی مواد اولیه و هزینه های جانبی، تولید صورت می گیرد و پس از آن باید حقوق کارگران و عوامل مختلف در نظر گرفته شود. دستمزد کارگر آشپز و سایر افراد باید برای تعیین بهای تمام شده در نظر گرفته شود.

آموزش حسابداری از این جهت اهمیت پیدا می کند که باعث می شود تا افرادی متخصص در این زمینه وارد بازار کار بشوند. به طور کلی بهای تمام شده مربوط به کل هزینه هایی است که برای تولید یک کالا خرج می شوند. البته تنها در صورتی که کالا فروش برود، بهای تمام شده باید محاسبه شود.

حسابداری بهای تمام شده دستمزد و هزینه های مضاعف تولید

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display